tiistai 15. toukokuuta 2012

Oulun keskustan kehittäminen

Kaupungin keskustaan ollaan rakentamassa parkkipaikkaa autoille maan alle, itseäni ihmetyttää edelleen miksi? Nykyiset parkkitalot ovat tarjonneet parkkitilaa aivan riittävästi autoilijoille, itse olisin nähnyt parempama vaihtoehtona hajautetun pysäköintiratkaisun. Hajautetussa mallissa olisi voitu rauhoittaa katuja kevyelle liikenteelle ja saada keskustan kaupankäyntiä laajemmalle alueelle ja näin virkistettyä koko keskustan ilmettä huomattavasti edullisemmin kuin kuoppa kaivamalla.
Kallioparkin rakentamisen aikana tulee olemaan ongelmia pitkin kaupunkia, hallituskatu menee tukkoon ja parkkipaikkoja poistuu alueelta. Torin rannassa käy samoin, miten kaivuut tulevat vaikuttamaan torikauppiaiden ansioihin rakentamisen aikana. Mitä itse olen seurannut autoliikennettä Oulussa niin ongelmallisia kohtia ovat eteläinen ja pohjoinen alikulku Pokkitörmän tavoin. Kaikkiin näihin paikkoihin saadaan helposti ruuhka aikaiseksi jo muutamalla ajoneuvolla. Miksei kallioparkin sisäänajoluiskia sijoitettu keskustan ulkopuolelle, esimerkiksi Raatin saareen ja Raksilan alueelle?
Toinen ihmetystä aiheuttanut toimenpide on Rotuaari ja pyörien pysäköinti aluelle, tarkemmin se ettei sinne saa pysäköidä pyöriä. Remontti alueelle on varmasti tarpeellinen ja yleisilme kohenee, mutta miksi alueelta piti poistaa aiemmin siellä sijainneet pyörätelineet? Nyt on palkattu paikalle vartija joka siirtää alueelle pysäköidyt pyörät pois, mielestäni tämä on rahojen tuhlaamista. Onko vartijalla edes oikeutta kajota toisen omaisuuteen, mielestäni ei ole.
Mikäli Oulu haluaa oikeasti kehittää pyöräilyä ja mainostaa itseään pyöräilykaupunkina pitäisi pyöräilyyn kannustaa eikä keksiä uusia asioita jotka vain vaikeuttavat pyöräilyä. Pysäköintikiellon sijaan alueen sisääntuloihin voisi laittaa kyltit joissa muistutetaan että pyöräilijä on kävelykadulla ja vauhti on sovitettava alueelle sopivaksi, vaikka tämän pitäisi olla jokaisella automaattisesti tiedossa.
Vastoin yleistä luuloa kävelykadulla saa pyöräillä, millään tavalla pyöräilyä ei ole alueella rajoitettu, ainakaan tänä aamuna kun tulin Rotuaarin läpi töihin. Muissa kaupungeissa vieraillessani olen mielenkiinnolla seurannut miten kevytliikenne kävelykaduilla toimii. Missään muualla ei tunnu olevan samanlaista vastakkain asettelua jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden välillä kuin täällä.
Oulussa olisi hyvä kokeilla pyöräilyn edistämiseksi pyöräilykaistoja ja pyöräilykatuja joissa pyöräilijät olisivat etusijalla liikennemuotona. Kallioparkin myötä olisi helppo tehdä pyöräkaista esimerkiksi isokadulle, toisesta reunasta parkkipaikkoja pois sen verran että kaistan maalaaminen onnistuisi. Tällä hetkellä näyttää ettei kallioparkin ansiosta saada juurikaan parkkipaikkoja maan päältä pois kevyen liikenteen käyttöön. Pyöräilykaduiksi löytyy monia varteen otettavia kohteita lähiöistä jotka samalla tukisivat pyöräilyä esimerkiksi keskustan ja yliopiston välillä.
Kevyttä liikennettä tukemalla ja kehittämällä saadaan hiilidioksidipäästöjä laskettua, keskustan ilmettä iloisemmaksi ja elävämmäksi. Ihmiset tulevat pois sieltä metallikuoren sisältä ja ottavat toisensa paremmin huomioon kun joutuvat keskenään kasvotusten. Jalkaisin ja pyörällä kulkiessa on paljon helpompi poiketa nopeasti pieniin kadun varrella oleviin myymälöihin ja kahviloihin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti