lauantai 22. syyskuuta 2012

Pyöräilyä edistäen.


Oulu on loistava pyöräilykaupunki, tämä tuli todistettua kun kesän aikana vierailin useissa Etelä-Suomen kaupungeissa. Oulun etuna on tasainen maasto, tätä ominaisuutta ei kovin monella muulla kaupungilla ole, mäkien puuttuessa nopeudet pysyvät tasaisina ja varustautuminen vallitsevaan keliin on helpompaa.
Talvisin kunnossapito nousee monen pyöräilijän puheisiin, pyöräilijälle viiden senttimetrin lumikerros on huomattavasti suurempi hidaste kuin autoilijalle. Huonosti tehdyt kunnossapitotyöt talvella aiheuttavat kevyen liikenteen väylille pitkän sohjoisen jakson keväällä.
Keskustan alueella autojen nopeus voitaisiin pudottaa 30 km/h tai merkata pyöräilijöille omat pyöräkaistat. Pyörien siirtyessä ajoradoille jalankulkijoille jää lisää tilaa ja vaaratilanteita syntyisi vähemmän kun eri nopeusluokassa kulkevat eivät ole samalla väylällä.
Asuinalueille voitaisiin luoda pyöräilykatuja muiden suurkaupunkien tapaan. Näillä kaduilla moottoriliikenne tapahtuu jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden ehdoilla. Tälläisia katuja Oulussa voisivat olla aluksi vaikka, Tarmontie, Huvilatie ja Torpantie. Vaikka kevyt liikenne on etuoikeutettu näillä kaduilla ei niillä kielletä autoilua. Pyörätiet pitää jatkossa suunnitella siten että kevyelle liikenteelle saadaan etuajo-oikeus risteävissä kohdissa.
Pyöräilyreittien merkkaaminen on tärkeää, muuttaminen asuinalueelta toiselle aiheuttaa ongelmia pyöräilyreittien löytämisessä. Pääväylät jotka johtavat asuinalueelta toisella ja kohti keskustaa pitää merkata tarpeeksi hyvin, opasteet ja visuaalinen ohjaavuus pitää saada toimivaksi. Keskustasta yliopistolle johtava väylä on ongelmallinen, opasteet puuttuvat, visuaalinen ohjaavuus ei toteudu ja talvella kunnossapitovyöhykkeet vaihtuvat moneen kertaan.
Julkisen liikenteen ja pyöräilyn yhteen sovittaminen on helppoa, järjestetään linja-auto pysäkkien läheisyyteen pyöräparkkeja. Pyörällä on helppo siirtyä kauempaakin linja-auto reitin varteen ja siitä julkisella liikenteellä asioimaan keskustaan. Pyörätelineitä valittaessa ja sijoitettaessa pitää ottaa huomioon pyöräilijöiden tarpeet, aktiiviset pyöräilijät varmasti auttavat mielellään. Mitä hyötyä on pyörätelineestä joka ei toimi tai on täysin väärässä paikassa.
Pyöräily on terveellinen, ympäristöystävällinen, meluton, saasteeton, edullinen ja nopea liikkumismuoto. Tämän lisäksi pyöräily aiheuttaa säästöjä sosiaali- ja terveysmenoissa, tarvitsee vähän tilaa ja saa kokea ympäristön uudella tavalla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti