lauantai 30. tammikuuta 2016

Yllättävät menot kuitataan väliaikaisilla veroilla.


Saksalaiset ovat esittäneet, että pakolaiskriisin kustannukset kuitattaisiin väliaikaisella polttoaineverolla. Perusteluna on halpa polttoaine, jonka verotusta voitaisiin väliaikaisesti nostaa joko kansallisesti tai eu-tasolla.

Suomalaiset ovat tottuneet jo maksamaan väliaikaisia veroja, esimerkiksi autovero tuli voimaan väliaikaisena tammikuun ensimmäisenä päivänä 1958. Auton käyttömaksu eli ajoneuvovero otettiin käyttöön väliaikaisena 1993, silloin ensimmäisinä vuosina liimattiin tarralappuja auton tuulilasiin.

Halvasta polttoaineesta suomalaiset voisivat olla erimieltä. Suomessa on inflaatio on ollut nopeampaa kuin palkkojen kehittyminen, edullinen polttoaine on hieman hidastanut inflaatiota.

Suomessa polttoaineen hintaa nostaa seuraavat verot ja maksut, energiasisältövero, hiilidioksidivero, huoltovarmuusmaksu ja näiden päälle vielä arvonlisävero. Arvonlisäveroa maksetaan myös veroista, jotka peritään polttoaineen ostajalta.

Saksalaisten mainitsema halpa polttoaine ei ainakaan suomalaista autoilijaa juuri ilahduta, vaikka bensiinin hinta onkin hieman halvempi kuin pari vuotta sitten. Indeksikorjattuna vuoden 2014 tasoon reaalihinta 95 oktaaniselle bensiinille on ollut halvimmillaan 1986-1991 jolloin bensiini maksoi noin 95 snt/litra.

Polttoaineeseen, sähköön ja ruokaan on helppo laittaa lisämaksuja ja saada tuottoja verojen muodossa. Valitettavasti tälläinen verotus kohdistuu eniten pienituloisiin ja yhteiskunnan heikko-osaisiin. Nautintoaineiden verotus on myös helppoa ja osittain jopa hyväksyttävää, kukaan ei kuole ilman tupakkaa tai alkoholia. Näiden tuotteiden kulutuksen vähentyessä ainut "kärsijä" on verottaja.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti