tiistai 28. helmikuuta 2017

Liike on lääke


Oulussa ulkoilureittejä on tasaisesti ympäri kaupunkia, kesäisin reitit palvelevat kaikkia ulkoilijoita, talvisin pääosin hiihtäjiä. Ulkoilureittien varrelle on rakennettu useita kuntoilupuistoja, kuntoilupuistot ovat kuntalaisten aktiivisessa käytössä.

Kaupungin alueella on kolme uimahallia, Raksilan uimahallin käyttöaste on yksi maan korkeimmista, Raatin uimahalli ja stadion kunnostettiin vuosien 2009-2011 aikana, lisäksi Haukiputaalta löytyy Vesi-Jatuli. Uimahallien yhteydessä on kuntosaleja, joissa on helppo käydä pitämässä yllä ja kasvattamassa lihaskuntoa. Näiden lisäksi kaupungilla on kuusi muuta kuntosalia, Oulussa, Oulunsalossa, Yli-Iissä ja Yli-Kiimingissä.

Uimahallien ja kuntosalien sijaintia tarkastellessa Kiimingin alue on jäänyt paitsioon. Kiimingissä uimahalli ja kuntosali täydentäisivät kaupungin tarjoamia liikuntapalveluja.

Kaupungilla on useita urheilukenttiä ja halleja, joita urheiluseurat käyttävät aktiivisesti. Nuorten, alle 18-vuotiaiden vuorot  ovat olleet maksuttomia, näin pitää olla myös jatkossa. Liikunnan merkitys terveyteen ja hyvinvointiin on opittava nuorena, vanhempana liikunnan aloittamisen kynnys nousee huomattavasti.

Valinnat arkiliikunnassa ja liikenteessä vaikuttavat hyvinvointiimme tulevaisuudessa. Liikunnalla on ennaltaehkäisevä vaikutus moniin sairauksiin, esimerkiksi sydän- ja verisuonitauteihin, osteoporoosiin, masennukseen, jopa syöpään. Liikuntaan ja kevyeen liikenteeseen panostettu raha säästyy moninkertaisesti tulevaisuudessa terveyspalveluista.

Oulussa maasto on tasaista, tästä syystä pyöräily on helppoa. Kevyen liikenteen väylät pitää sijottaa riittävän etäällä teistä ja kaduista, näin saadaan lumitilaa talveksi, kasvisto ehkäisee melua tehokkaasti ja lisää viihtyisyyttä. Matka kevyen liikenteen väyliä pitkin on monesti lyhyempi ja nopeampi asuinalueelta toiselle kuin autolla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti