perjantai 14. huhtikuuta 2017

Varma kevään merkki

Kevät, sen tulemisen huomaa nettikalevassa autoilijoiden ja pyöräilijöiden miettiessä, kuka väistää ketä, milloin ja miksi. Kaikki ovat omasta mielestään oikeassa ja tuntevat itsensä kaltoin kohdelluksi joutuessaan hidastamaan vauhtia.

Suurimmassa osassa kommetteja syyllistetään toista osapuolta, väistämisvelvollisuus ollaan valmiita luovuttamaan toiselle totaalisesti ja välittömästi. Tämä keskustelu käydään siitä huolimatta, että lähes jokainen meistä on jossain vaiheessa autoilija, pyöräilijä, jalankulkija.

Väistämissäännöt ovat yksinkertaiset, eikä niiden ymmärtämiseen tarvita korkeakoulututkintoa. Väistämisvelvollisuus osoitetaan liikennemerkein, tasa-arvoisessa risteyksessä oikealta tulevalla on etuajo-oikeus ja kääntyvä ajoneuvo väistää suoraan ajavaa. Poikkeuksen näihin tekee pyörätie joka ylittää ajoradan paikassa jossa ei ole risteävää ajorataa, silloin pyöräilijä väistää ajoradalla kulkevia.

Pyörätien jatkeella pyöräily on sallittu, pyörätien jatkeelle pääsee laillisesti pyöräilemällä pyörätietä, tai kevyen liikenteen väylää pitkin. Suojatietä pitkin ei saa pyöräillä, koska suojatielle pääsee vain jalkakäytävältä, jalkakäytävällä ei saa pyöräillä.

Oulun keskustassa pyöräily voi olla tottumattomalle hankalaa, epäselvyyksiä syntyy pyörätien loppuessa tai muuttaessa suuntaa yllättäen. Näissä tapauksissa pyöräilijän on kierrettävä tai siirryttävä ajoradalle.

Esimerkkinä Saaristonkatu idästä länteen ajettaessa, kevyen liikenteen väylä tulee eteläiseltä alikululta Rotuaarille asti. Rotuaarilla on tehtävä valinta, lähteä pujottelemaan jalankulkijoiden sekaan, tai siirtyä ajoradalle. Ajoradalla on pysyttävä Aleksanterinkadulle asti, jonka jälkeen kevyen liikenteen väylä kulkee kadun vasemmassa reunassa.

Osalle autoilijoista pyöräilijä tuntuu olevan punainen vaate, vaikka keskustassa pyöräilijät ovat nopeudessa lähempänä autoja kuin jalankulkijoita. Pyöräilijät, siirtykää rohkeasti ajamaan ajoradalle, käyttäkää kevyen liikenteen väyliä ja pyöräkaistoja siellä missä niitä on. Jalkakäytävällä pyöräily on itsekästä ja aiheuttaa vaaratilanteita enemmän kuin kadulla, autojen seassa pyöräily.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti